“Solutionfocus:

Nem a problémához, hanem az emberhez kapcsolódunk!”

 

Múlt heti képzés zárókörében hangzott el ez a mondat, mint a megoldásközpontú brief coachingról tanultak legfontosabb tanulsága a hallgató számára: “Új tartalommal telt meg számomra a Solutionfocus kifejezés: nem a problémához, hanem az emberhez kapcsolódunk!”

 

Eredetileg “nem a problémát oldjuk meg, hanem megoldást építünk” a kulcsállítás. Brief coach képzésen értelemszerűen szó esik arról, hogy ne az ügyfél problématudatát erősítsük, hanem figyeljünk az erősségekre, a jobb állapotok elképzelésére, amikor coachként kérdezünk, megszólalunk, beavatkozunk.

Ennek van egyszerű, több évtizedes megfigyelések, kutatások folyamán kikristályosodott bevált kérdezéstechnikája, jól strukturált, egyszerű eszközei, melyek nagyon is népszerűek kezdő coachoknál, mert segítenek magabiztosan, célirányosan végigvinni egy teljes coaching beszélgetést, tartani a fókuszt, hogy haladjon az ügyfél.

A brief coaching kognitív eszköztára nyelvcentrikus: az előrevivő, hasznos, haladást szolgáló jó kérdés a brief coach megkülönböztető jegye, sokszor használunk kézre álló kérdéskártyákat a képzéseken. Az első örömöt viszont hamar követi az enyhe idegesség: jó, jó, de – hogyan kérdezzen úgy a coach, hogy ne legyen “kávéautomata”?

 

Ezen a ponton előkerülnek a megnyugtató kutatási eredmények: a kommunikáció 7%-a a nyelvi kommunikáció, és 93%-a más csatornákon örténik – a szeretetteljes, érzékeny, elfogadó és támogató figyelem a lényeg.

 

Így  lyukadtunk ki tehát a megoldásközpontú coaching új definíciójánál: “Nem a problémához – az emberhez kapcsolódunk”. Mindenesetre – tetszik.